Undervisningen
Undervisningen på Leonardoskolen Aarhus bygger på Undervisningsministeriets Fælles Mål for alle fagområder og fag i danske skoler. Vi henter meget af vores pædagogiske inspiration fra de nyeste strømninger omkring projekt- og problemorienteret læring og undervisning. Vi er pædagogisk nysgerrige og lader os vedvarende inspirere af andre nationale og internationale skoler og organisationer, som har stor erfaring med undervisning for højtbegavede børn og unge.
Høj faglighed
På Leonardoskolen Aarhus underviser vores kompetente lærere i samme fagområder og samme fag som, man gør på alle skoler i Danmark. Det er ganske enkelt et lovkrav i Danmark. Vi arbejder ud fra fagenes Fælles Mål og fagligheden på skolen er høj. Der er traditionelle fag som f.eks. dansk, engelsk og matematik på skemaet. Men undervisningsformen er samtidig bygget op om en afvekslende, kreativ, projektorienteret og problembaseret pædagogisk tilgang. Det gælder både den fagopdelte og den tværfaglige undervisning. De faglige læringsmål og det faglige læringsindhold, som man kender det fra undervisningen i folkeskolen, inkorporeres desuden i projektforløb og læringsaktiviteter. Som med al anden undervisning på skolen, har eleverne også medindflydelse på disse forløb i bedste demokratiske ånd. Og altid indenfor lærernes pædagogisk definerede læringsrammer.
Mennesker med høj begavelse, vel i virkeligheden som alle andre, har behov for at blive udfordret og udviklet fra netop det niveau, de befinder sig på. Derfor tilpasser vi undervisningen i skolehverdagen, så alle udfordres tilstrækkeligt til hele tiden at kunne udvikle sig optimalt fagligt, personligt og socialt.
Trivsel og læring går hånd i hånd
På Leonardoskolen Aarhus er det vigtigt for os at møde vores højtbegavede elever, der hvor de er og udvikle dem alle derfra fagligt og socialt. Vi planlægger undervisningen og læringen, så den matcher deres særlige måde at lære på. Vi arbejder bevidst på at styrke børnenes tillid og trivsel og har fokus på, at en del højt begavede har haft negative oplevelser i det traditionelle skolesystem.
Vi er bevidste om, at børn skal trives, for at de kan aktivere deres fulde potentiale. Omvendt trives børn også ved at lære nyt og mestre mere. Trivsel og læring er meget tæt forbundne.
Gennem hele barnets skoletid på Leonardoskolen Aarhus sikrer vi, at det har trygge rammer og tilstrækkelige udfordringer. Når eleverne når udskolingen, fokuserer vi på at forberede dem bedst muligt til deres næste skridt i uddannelsessystemet. Vi lægger derfor vægt på både faglige kompetencer og projektbaseret læring samt personlig og social udvikling, der ruster dem bedst muligt til fremtiden.
Optagelse og klasser
På Leonardoskolen Aarhus sammensætter vi klasser med fokus på børnenes alder, læringsveje og trivselsbehov. Da vores skole stadigvæk ikke er så stor, er vi nødt til at arbejde på tværs af klasserne i indskolingen og på mellemtrinnet.
Vi optager elever løbende, men vi foretager individuelle vurderinger om placering i klasserne, så vi opnår størst mulig trivsel for det enkelte barn og samtidig sikrer bedst mulige dynamik i fællesskabet. Vi undgår egentlige prøveperioder på Leonardoskolen Aarhus, da vi ikke mener, at det er gavnligt for et barn at være under det pres. Gennem vores optagelsessamtaler og de arrangementer, forældre og barn deltager i før skolestart, får vi et indtryk af, om Leonardoskolen Aarhus vil passe godt til det pågældende barn og barnets behov.
Hvis forældrene efter en indkøringsperiode vurderer, at Leonardoskolen Aarhus ikke er den rette skole for deres barn, gælder de almindelige regler for udmeldelse. Vi forbeholder os samtidig retten til at afslutte samarbejdet, hvis barnet eller forældrene ikke overholder vores værdier, politikker mod mobning og vold eller lignende, og hvis der ikke sker en forbedring efter dialog mellem skolen, barnet og forældrene.
På Leonardoskolen Aarhus er samarbejdet mellem personalet og forældrene baseret på åbenhed og gensidig respekt for både forældrenes kendskab til barnet og lærernes faglighed. Vi erkender, at forældrene har den bedste indsigt i deres barn, mens lærerne ved mest om det faglige og pædagogiske, der skal til for at udvikle børn og unge. Derfor er samarbejdet afgørende for at kunne imødekomme barnets behov og åbne for de rette udfordringer.
Vi kommunikerer åbent med jer forældre om, hvordan I kan bidrage mest hensigtsmæssigt til gavn for jer barns og for fællesskabet. Vi vægter barnets identitetsdannelse højt, og vores lærere er anerkendende og rummelige over for barnets følelser, oplevelse og forståelse af verden. Vores personale anvender en bred vifte af pædagogiske metoder og tilgange for at kunne møde og udvikle alle børn bedst mulige. Vi guider og vejleder med tydelige krav og klasseledelse i stedet for at optræde autoritært og rigidt, da vi ved, at højt begavede børn kan reagere negativt på autoritære figurer. Samtidig lærer vi børnene at have respekt og forståelse for autoriteter og mennesker generelt.
Evaluering af skolens samlede undervisning
I den opbygningsfase af en ny skole, som vi fortsat er i, evaluerer vi konstant, om den organisering og de metoder, vi anvender, virker efter hensigten. Lederen laver løbende tilsyn af undervisningen i form af deltagelse og observation i undervisningen, samt efterfølgende drøftelser af, hvad der fungerer, og hvad der skal justeres. På ugentlige lærermøder drøftes udviklingen af skolehverdagen både på den korte og den lange bane. Da vi stadig er en meget lille organisation, er vi ret agile og kan tilpasse og justere undervisningen løbende.
Forældretilfredshedsundersøgelsen fra foråret 2023 viser, at langt de fleste forældre oplever, at deres børn føler sig hjemme på skolen (godt 87%). Det lyder fra mange (86%), at børnene har gode kammerater og føler sig hjemme på skolen. Bestyrelsen planlægger at gennemføre forældreundersøgelser hvert år. Bestyrelsen efterspørger løbende delevalueringer og status på skolens udvikling til de månedlige bestyrelsesmøder.
Vores hidtidige evalueringer giver overordnet et godt billede af, at skolen udvikler sig, som den skal, og at vi undervejs formår at justere og tilpasse de elementer, der er behov for. Opmærksomhedsfelter, der afdækkes løbende, analyseres og evalueres indtil status viser, at tingene kommer bedre på plads. Alle i personalet går gerne en ekstra mil og lægger mange kræfter i at få alt til at spille. Der er en stor fællesskabsfølelse og en vilje til at hjælpe hinanden i travle perioder og sammenhænge.
Forældrene er overordnet tilfredse med skolen. Dog er der nogle elementer omkring kommunikationen til forældrene, hvor de ønsker forbedringer. Dem er vi i gang med at drøfte og forbedre. Der skal efter planen laves en større overordnet evaluering af skolens samlede undervisning ved årsskiftet 2024/25.
Evalueringsværktøjer
Vi laver skole for at styrke elevernes læring og udvikling. Det er vores konstante fokus. Derfor evaluerer vi løbende undervisningen gennem en række forskellige metoder for at sikre, at den konkrete undervisning hele tiden tilgodeser elevernes læringsbehov og udvikling. Der evalueres hele tiden i forhold til de opstillede mål og i forhold til skolens værdigrundlag. Det sker både kraft i egne såvel som kollegiale refleksioner, hvor lærerne hver dag og i hver en læringssituation evaluerer deres egen undervisning og deres pædagogiske og didaktiske metoder i relation til formålet med undervisningen. Det sker løbende i tæt relation til elevgruppen og ud fra den tilbagemelding, eleverne kommer med, systematiseret eller spontant. Både på et fagligt plan og på et personlig og socialt plan er lærerne opmærksomme på det eleverne siger, det de skriver og det de producerer af læringsdokumenter. Dette er en naturlig proces i al god undervisning og er som udgangspunkt ikke særlig synligt eller nødvendigvis nedskrevet, men den vurdering resulterer automatisk i små justeringer og ændringer i lærernes undervisningspraksis og arbejde med eleverne og deres læring og udvikling.
På Leonardoskolen Aarhus arbejder vi både med formative og summative evalueringsformer. Formative evalueringer er en helt naturlig del af læreprocessen; Hvor er jeg på vej hen, hvor er jeg lige nu, og hvad er næste skridt for at komme videre på min læringsvej. Billedet på den formative evaluering er kokken, der smager på suppen undervejs i processen, for at finde ud af, om der f.eks. skal tilsættes mere salt. Den summative evaluering er konkrete nedslag som afdækker, hvad eleverne kan på et givent tidspunkt. Det kan symboliseres ved gæsten på restauranten, der vurderer den færdige suppe, resultatet af kokkens kunnen og viden.
Formativ evaluering – læringsevaluering
Vores formative evaluering sker i form af såvel systematiske som spontane samtaler med eleverne, hvor lærerne arbejder med feedbackprocesser og sammen med eleverne reflekterer over læringsprocessen. Altid med en efterfølgende plan om nye mål og indsatser. Det sker både i klassen, i mindre grupper og individuelt. Fremlæggelser og evaluering gennem samtaler er en fast del af undervisningen og giver eleverne mulighed for at præsentere deres viden og fremlægge fra temaforløb for både lærere og klassekammerater. Udover selve evalueringsfunktionen styrker disse fremlæggelser og fremvisninger desuden elevernes refleksionsevner, kommunikationsevner og selvtillid.
Som en del af undervisningen og læringsprocesserne bruger vi desuden peer-to-peer feedback, hvilket giver lige dele evalueringsrefleksion og læring for den, der giver feedback og den, der modtager feedback. Skolen benytter i øvrigt nye digitale evalueringsværktøjer af mere legende karakter som f.eks. Kahoot. Udover muligheden for en evalueringsproces kan disse legende tilgange for nogle elever være mindre skræmmende og derfor medføre, at læringen bliver mere motiverende.
Skriftlige og digitale afleveringer er også en vigtig del af den løbende formative evaluering. Det giver lærerne indsigt i den enkelte elevs niveau, forståelse og arbejdsmetode, så undervisningen kan tilpasses bedst muligt til den enkelte og til klassen.
Summativ evaluering – statusevaluering
For at følge den faglige udvikling samt for at afdække områder, hvor eleverne skal udfordres yderligere, bruger vi løbende diverse test og prøver. Fra 5. klasse anvender vi test og prøver fra Gyldendals webprøver. Resultaterne af disse test og prøver er samtidig en væsentlig feedback til lærerne om effekten af deres undervisning.
Gennem hele skoleforløbet, og naturligt intensiveret i udskolingen evalueres i form af både skriftlige, digitale og multimodale afleveringer. I de sidste år af skoleforløbet arbejdes der desuden med tidligere skoleårs skriftlige eksamensopgaver fra Prøvebanken. Det sker både som en del af læringen og som en status på elevernes faglige viden og kunnen. På Leonardoskolen gives standpunktskarakterer på linje med karaktergivningen i folkeskolen i 8. og 9. klasse Desuden har vi terminsprøver og afgangsprøver i 8. og 9. klasse.